Vogelgriep in Turkije

  • Kees G

    Wij willen deze week een reis boeken voor in Mei naar de Turkse Riviera maar weten niet wat te doen nu dat er vogelgriep heerst in Turkije, wie geeft ons advies ???

  • mini

    Gewoon gaan en geen kip of gevogelte eten.

  • Alanyakenner

    Ik zou ook gewoon gaan hoor! Mocht het tegen die tijd heel erg zijn.. dan komt er toch een negatief reisadvies. Zag net wel op het nieuws dat de gevaarlijke variant waarschijnlijk ook in Ankara is opgedoken. Ik zou de gok nemen, ben zelf in Azie geweest toen de vogelgriep daar was.. en gewoon alles gegeten! Niet veel van gemerkt, behalve dat sommige mensen met een mondkapje op liepen. Alvast een fijne vakantie toegewenst! Groetjes,

  • Simon

    Ik vindt toch wel dat je daar niet te licht over moet denken

    Je kan nou wel zeggen gewoon gaan een geen kip of ander gevogelte eten

    Maar dan kan je ook geen eitje eten en noem maar op

    Ik denk niet dat daar een vakantie voor is bedoeld

    Vakantie is om te genieten

    Ik zeg zeker niet dat je er niet heen moet gaan

    Maar ik denk toch dat ik een jaartje overslaat

    Gr. Simon

  • Wisper

    Ook ik vind, dat je hier niet te lichtzinnig over moet denken. Ook weet ik niet of de Turkse overheid, geen zaken achter houd die het tourisme schade zouden kunnen berokkenen. Je kunt nu wel zeggen eet geen kip of gevogelte, maar je weet ook niet hoe hotels en restaurant om gaan met hun producten en waar het allemaal precies vandaan komt uit Turkije. De ene keer ligt er misschien een ( besmet ) kipfiletje op de snijplank en de andere keer een biefstukje of zo. Ik zelf kijk nog even de kat uit de boom en vind ik het risico te groot, dan dit jaar helaas geen Alanya.

    Groeten, Wisper.

  • Annelies

    Ik ga wel naar Turkije toe voor een periode van 8 maanden, hotels zullen er heus wel goed rekening mee houden ze willen echt niet negatieve publiciteit hebben over hun hotel. En het is nu nog maar januari ksnap niet dat mensen nu al zeggen dat ze dan vant zomer niet naar Turkije gaan. Wacht eerst nog even af en je hoort vanzelf wel als het echt niet kan. Kheb van een vriend uit Antalya gehoord dat ze daar nog gewoon kip eten en dat het bij hun allemaal nog gezond…

    groetjes Annelies

  • Bianca

    Hoi,

    Als het echt te riskant gaat worden, dan geven ze wel een negatief reisadvies.

    Wij gaan 16 juni weer naar Alanya, dat duurt nog een hele tijd.

    Tegen die tijd kan alles wel weer anders zijn, hoe anders moeten we maar ff afwachten….

    Groetjes Bianca.

  • agnes

    Zolang er geen negatief reisadvies word gegeven ga ik lekker op vakantie naar Alanya!

  • Omer

    Wij gaan ook gewoon naar Turkije.

    Begin juni gaan we 1 weekje en begin augustus gaan we 2 weken

    Een heerlijk vooruitzicht. We wachten gewoon af.

    Net wat jullie zeggen dat komt er echt wel een negatief reisadvies

    gr. Jacqueline

  • Simon

    Nederland beducht voor Turkse vogelgriep

    Uitgegeven: 9 januari 2006 19:16

    RIJSWIJK - Nederland heeft maandag extra maatregelen aangekondigd om besmetting met vogelgriep vanuit Turkije te voorkomen. Zo zullen reizigers uit het land aan de Nederlandse grens streng worden gecontroleerd op het bezit van vogels of vogelproducten.

    Daarnaast wil minister Veerman (LNV) dat ook de landen aan de buitengrenzen van de Europese Unie strengere grenscontroles uitvoeren. Brussel maakte maandag bekend dat ook het laatste vogelproduct waarvoor nog geen importverbod gold nu in de ban is gedaan. Het gaat om onbehandelde veren uit de landen die aan Oost-Turkije grenzen, zoals Azerbeidzjan, Armenië, Iran en Irak.

    Reizigers

    Veerman waarschuwde reizigers naar vogelgrieplanden zoals Roemenië, Thailand, Indonesië en China de adviezen op de websites van de ministeries van Landbouw, Volksgezondheid en Buitenlandse Zaken ter harte te nemen. Zo moeten zij contact met levende (water)vogels en pluimvee zo veel mogelijk vermijden. Verder is het onder meer verboden eieren, veren, vlees en jachttrofeeën mee terug te nemen.

    Ook Nederlandse exporteurs ontkomen niet aan extra maatregelen. Vrachtwagens waarmee pluimvee of broedeieren worden vervoerd naar landen buiten de Europese Unie, moeten bij terugkomst in Nederland op speciale ontsmettingsplaatsen worden gereinigd en ontsmet.

    Besmetting

    Turkije maakte maandag nog eens vijf gevallen van besmetting met het dodelijke vogelgriepvirus H5N1 bekend. Vier van de vijf nieuwe gevallen komen uit de noordelijke provincies Samsun, Kastamonu en Corum. De vijfde patiënt komt uit de oostelijke provincie Van. Het virus heeft tot nu toe aan drie mensen het leven gekost en is er bij veertien mensen besmetting vastgesteld.

    Ook China maakte maandag melding van een nieuw geval van besmetting met het dodelijke virus. In de centraal gelegen provincie Hunan werd de ziekte geconstateerd bij een 6-jarig jongetje. Voor zover bekend is dit het achtste geval van vogelgriep in de volksrepubliek. Drie Chinezen zijn tot nu toe aan het virus bezweken